Боротьба з піратством для усіх світових кіновиробників кінопродакшенів завжди була на порядку денному. З крадіжками контенту регулярно стикаються усі голлівудські студії, Netflix та інші популярні платформи. Будь-який контент, потенційно цікавий масовій аудиторії, так чи інакше піддається "нападам" з боку піратів. Звісно, в Україні крадіжки контенту також завдають відчутної шкоди вітчизняній кіноіндустрії, яка останніми роками активно розвивається, але потребує підтримки, у першу чергу — "‎легального" глядача. То які ж існують способи захисту контенту та що з цього використовують українські правовласники?

При захисті цифрового контенту від зловмисників необхідний цілісний підхід, що зможе вберегти кіно без шкоди для загального враження від перегляду. Найбільш поширені технології для цього — управління цифровими правами DRM, яке ускладнює копіювання та інші дії з контентом, watermarking, що полягає у формуванні спеціальної позначки для подальшого відслідкування в разі крадіжки, моніторинг піратства в режимі реального часу та інше.

При цьому для різних способів дистрибуції контенту необхідні свої технології захисту. Наприклад, для VOD платформ характерним є захист сигналу, що допомагає запобігти витоку матеріалів з ресурсу за допомогою спеціальних пристроїв. Фішка такої форми захисту полягає в тому, що на звичайному екрані глядач бачить хорошу картинку, а от під час роботи записувального пристрою вона зникає. Також існує спосіб, при якому в картинку "‎вшивають" непомітні викривлення, і хоча звичайний глядач їх не помітить, фахівцям ці викривлення дозволяють проаналізувати та зрозуміти, з якого пристрою робили запис.

Захист у кінотеатрах

Геннадій Вишневський, головний інженер з виробництва та розповсюдження фільмів в Digital Cinema Ukraine (FILM.UA Group), розповідає про методи захисту кінотеатральної продукції. Для кінотеатрів формуються зашифровані пакети інформації. Для таких файлів існують спеціальні разові "‎ключі", які підходять лише для одного серверу і у разі, якщо він раптом потрапить не в ті руки, то використати його для викрадення контенту буде неможливо. У кінотеатрах також використовують техніку та інструменти, які попереджають "‎злив" контенту — CamRip або прихований watermarking. За те, аби контент зі стін кінотеатру не потрапив у вільний доступ, відповідає його адміністрація: глядачів не пускають до зали з пристроями для записів, а за екранами встановлюють камери, які можуть розпізнати наявність будь-яких таких пристроїв у залі.

До речі, нещодавно головні герої фільму "‎Зірки за обміном" знялися у новому антипіратському ролику, де роль злочинця зіграв Євген Єрмак — той самий пірат з легендарного "‎Додивитеся у поліції" від УАПА, на якому виросло ціле покоління свідомих споживачів контенту. У реальному житті Євген Єрмак створює аудіовізуальні продукти і є режисером нового анімаційного серіалу для підлітків та дорослих "‎Академія Храбна".

Мета розважального ролика — вкотре нагадати глядачам про те, що незаконний запис фільму в кінотеатрі — це крадіжка, за яку, відповідно до статті 176 Кримінального кодексу України, передбачено позбавлення волі на строк до 6 років.

Захист на YouTube

У практиці FILM.UA на цю платформу вивантажується чистова версія фільму, без жодних позначок, а внутрішні алгоритми YouTube його аналізують. Це дає змогу в подальшому визначати аналогії й, у разі розміщення подібного відео на іншому каналі, служба підтримки YouTube надсилає попередження власнику каналу: видалити контент через загрозу блокування або звернутися до правовласника за офіційним дозволом на розповсюдження. Окрім того, дистриб’ютори та правовласники в інших країнах, з якими співпрацює FILM.UA, також відслідковують появу контенту на сторонніх каналах.

Тарас Колесник, адміністратор бази даних, менеджер з продажів та захисту авторських прав FILM.UA Distribution, ділиться кейсом за фільмом "‎‎Викрадена Принцеса": "‎Окрім вивантаження на YouTube чистої версії фільму, для кожної з країн, куди продавали його, ми готували англомовну версію з пакетом матеріалів, де відео було дещо видозмінене, аби в подальшому, якщо раптом воно з’явиться на сторонніх ресурсах, було зрозуміло звідки трапився витік. У нас була ситуація, коли у Франції фільм з’явився у відкритому доступі. За допомогою watermark вдалося швидко знайти джерело".

Запобігання допрем’єрного витоку кіно та усунення наслідків

Витік контенту до його прем'єри — це найбажаніша перемога зі світу онлайн-піратства. Аби запобігти цьому, Тарас Колесник дає такі поради:

1. Не надавати працівникам чисту версію фільмів, використовувати лише прев’ю, причому різне для кожного, з певною позначкою.

2. Для усіх перекладачів/звукорежисерів та інших підрядників передавати прев’ю з видимим watermark.

3. Відкривати доступ до відеоматеріалів лише за індивідуальним посиланням, з можливістю перегляду без скачування.

4. Якщо крадіжка все-таки відбулась, Тарас Колесник радить використовувати наступний алгоритм:

  • Для відслідковування контенту працювати з європейськими та українськими партнерами, обов’язково підключати до пошуків людські ресурси. Адже пірати навчилися обходити програми та спеціальних ботів, постійно змінюючи алгоритми своєї роботи.
  • Якщо бачите контент на піратському сайті, то потрібно одразу перевірити їхні соціальні мережі, особливо Telegram — важливо "зламати" шлях розповсюдження контенту.
  • Видаляти посилання на контент на сервісах зі скорочення посилань, якими часто користуються пірати, аби обійти системи відправки скарг.
  • Врахувати необхідність використання VPN як інструменту для більш об'єктивної картини порушень зі стороні піратів та розповсюдженні контенту на інші країни світу.
  • Перевіряти ресурси, які підлаштовують свої відеоплеєри під офіційний плеєр YouTube, або вмонтовують його у свій плеєр.
  • Виходити на зв’язок з піратами та пропонувати "‎м’яку схему роботи", зокрема офіційний контент для розміщення на їхніх ресурсах. Це дозволяє налагодити з ними комунікацію в напрямку офіційної співпраці й уникнути викрадень у подальшому. Як результат таких переговорів — на ресурсах типу ex-fs часто можна побачити "‎заблоковано на прохання правовласника". Адже в подальшому, якщо звернення потрапить у відповідну інстанцію, то загроза блокування ресурсу, який поширює контент без відповідних дозволів, неминуча.

В’ячеслав Мієнко, керівник Ініціативи "‎Чисте небо", до якої на початку 2021 року приєдналася FILM.UA, додає: "‎‎Розвиток вітчизняної кіноіндустрії, вихід її продуктів на міжнародну аудиторію змушують приділяти ще більше уваги захисту контенту, особливо в умовах широкого розповсюдження онлайн-кінотеатрів. З досвіду Ініціативи, можу сказати, що і моніторинг нелегальних ресурсів, і вищеназвані технології захисту, і кримінальні переслідування, і стратегія створення незручностей для нелегальних платформ дійсно працюють. У поєднанні з популяризацією легальних ресурсів, впевнений, це допоможе талановитому українському контенту швидше підкорити багато глядачів".

За посиланням можна ознайомитися з переліком легальних платформ, які рекомендує антипіратська Ініціатива "‎Чисте небо".